"Nästan" bara bilder

"Nästan" bara bilder och lite text. Men ibland kan det hända att det bli lite mer text om något som för tillfället intresserar mig...

France 2010... resan till ön... Saint Honorat...

Efter några dagar i Cannes och Le Cannet var det dags för årets utflykt till ön Saint Honorat som ligger cirka 20 minuters båtresa från Cannes. Utflykten till ön har blivit ett måste för oss när vi är i Cannes. Lugnet härskar över ön till skillnad mot i Cannes som bara ligger några minuter bort och kan ses från ön (om det inte är för mycket soldis vill säga). Kontrasten och lugnet ger en speciell känsla. Åker man med första båten på förmiddagen så kan man stundtals gå helt för sig själv utan att se andra turister.

Saint Honorat är en av två öar i ögruppen Iles de Lerin utanför Cannes. Ön ägs av cisterciensmunkar i Abbaye de Lérins. Det har varit munkar på ön sedan 400-talet. Munkarna odlar vin, tillverkar likör mm. Allt säljs i deras butik som dock är stängd under mässan varje dag. Förutom kloster och ett antal kapell på  ön finns där ett även ett  gammalt fort och skyddsrum och befästningar sedan världskrigen. Naturen verkar få sköta sig själv till stor del. Känns mer vild än naturen på grannön Sainte Margurite.

När vi kom iland verkade alla gå till häger mot restaurangen eller rakt fram mot Klostret och fortet så vi gick åt vänster.

Strandkanten....

Inne i "skogen" såg vi detta underliga bygnadsverk...

Detalj från en av "eldkannonrna"... järnkulorna värmes upp innan de avfyrades mot båtarna som började brinna när de träffades...

En fiskande fågel... kan dett vara en Skarv eller något kanske...

Plötsligt började det hända saker. Vi vet inte riktigt vad vi såg men det verkade som att Helikoptern "vallade" båten av någon anledning.

Vi närmade oss så sakteliga fortet och klostret.... från början var även klostret biläget i fortet. En våning för försvar, en våning för soldater, en våning för munkar och en våning för "servicepersonal"...

Några av munkarna i diskussion...

Kyrkan var den kalastekyrka jag besökt. Den enda "dekorationen" på vägggarna för utom kruxifixet var högtalarna...

Detalj från trädgården utanför kyrkan...

Lite senare på förmiddagen hade även badgäster anlänt...

Ett av alla kapell på ön...

.... där man häll på att förbereda en konstutställning.

Innan återfärd till Cannes åt vi lunch på öns restaurang...

Dagens rätt var Biff Tartar...

Medans vi väntade på båten lyssnade vi på Gospel... Det var ungdomar som bodde på klostret under sommaren som uppträdde... Senare på kvällen var det en stor Gospelkonsert med ljusshow men den missade vi...

Efter en dag på ön är det gott med lite vatten...

Fakta om Saint Honorat:

Några av Mina tidigare Foton från Saint Honorat finns här:

www.ingelaring.se

Allt fotat med Panasonic LX3

Inlagt 2010-07-31 11:42 | Läst 4970 ggr. | Permalink
En fotografiskt tacksam plats, verkligen! Jag tittade lite i ditt franska bildgalleri också, det är verkligen fint!

Jag är förvånad över att de kan driva dessa gamla kloster vidare, att det går att rekrytera unga människor till munklivet nuförtiden. Fast det är ju färre och färre, har jag hört. En del debattörer har också hävdat att det är tid att avskaffa celibatet för det katolska prästerskapet, fast det berör ju inte munkarna förstås. Och att införa kvinnliga präster i katolska kyrkan. Det sistnämnda är förstås omöjligt, ett sådant gubbvälde som där är. Jaja, kyrkan får väl välja sin väg själv, men att det finns människor som vill vara katoliker, det förvånar mig också. Jag vet vad jag talar om, jag växte upp i ett katolskt hem :-)
Svar från Ingela Ring 2010-08-01 06:50
Ön är verkligen fotograferingsvänlig. Många olika motiv finns det jag ser nya saker varje gång. Jag är också förundrad över den kyrkliga aktiviteten på ön som verkar bli mer och mer för varje år. Kanske ett sätt att försöka tilltala ungdomarna allt mer. Fascinerande att katolska kyrkan fortfarande kan hålla sitt grepp och sin makt kvar. Spontant känns ju mycket inom katolicismen som förlegat.

(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?